Na een korte pauze – ik had het onwijs druk op mijn werk – werd het weer eens tijd voor een blogje. De aanleiding is iets minder gezellig, want ik deed liefst 2 miskopen bij Wish.com.

Als budget shopper koop ik graag leuke kleding voor weinig, bij voorkeur tweedehands of in de SALE. Op Wish.com hoef je niet te wachten op de uitverkoop, want alles is super cheap. Zeg maar gerust: het is super cheap shit!

Ik ben dol op baggy pants en baggy dresses. Van die wijd vallende jurken van sweater stof, I love ‘em! Op Wish.com komen ze in alle geuren en kleuren voorbij. Voor prijzen die werkelijk nergens op slaan. Zo laag. Dat moet haast troep zijn en dat is het ook.

Chinees spul

Wish.com is net als Miniinthebox.com, Lightinthebox.com, Alibaba.com en Aliexpresss.com een aanbieder van ‘Chinees spul’ voor belachelijk weinig geld. Ik vind de sites rampzalig, omdat je veel dezelfde producten ziet van verschillende aanbieders. Je hebt er een dagtaak aan om alle reviews te lezen en leveranciers met elkaar te vergelijken. De een vraagt wel verzendkosten, de ander niet. Bij de een kan je wel gratis retourneren, bij de ander niet. De een vraagt 5 euro voor een shirt, de ander 7 euro voor hetzelfde shirt. Erg vermoeiend!

Los daarvan vraag ik me af waar de producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze zijn geproduceerd. Iedereen roeptoetert over Primark, maar partijen als Wish.com zijn geen haar beter. Sterker nog, ze zijn verre van transparant over de herkomst van de goederen en, aangezien ze rechtstreeks vanuit China worden verzonden, houden ze mogelijke uitbuiting van lokale arbeiders dus zelf in stand?

Uitbuiting

Ik schreef al eens eerder een blog over Primark en de misstanden in Bangladesh. Niemand wil een jurkje dat door kinderhandjes is gefabriceerd. Maar als ik Schonekleren.nl en Rankabrand.nl moet geloven maakt vrijwel élk kledingmerk zich schuldig aan uitbuiting. Zelfs dure merken als Benetton en Tommy Hilfucker. Althans, het lijstje van ‘fair brands’ is vele malen korter dan het lijstje van dubieuze merken. Men rept echter zelden over het feit dat het merendeel van de textielbedrijven in o.a. China en Bangladesh in handen is van de lokale overheid. Hoezo corrupt? En geen textielproductie – bijvoorbeeld door een boycot – betekent geen eten en drinken voor de arbeiders. En ik vind het, met alle respect voor elk menselijk wezen ter wereld,  een beetje naïef om onze westerse leef- en arbeidsomstandigheden te vergelijken met die van arbeiders in arme landen. Wat wij, volgens onze standaard, als onmenselijk en erbarmelijk bestempelen, is voor hen misschien ‘normaal’. Het spijt me als ik hiermee bepaalde mensen tegen de borst stuit, maar de feiten liggen op tafel. En Primark doet het dan zo slecht nog niet.

Goedkoop is duurkoop

Neemt niet weg dat ik een naar voorgevoel had bij Wish.com. Zo goedkoop? Waar zit het addertje? Ik voegde een ‘Trendy Fashion Women’s Fashion Long Sleeve Hoodies Hooded Dress Pullover Sweatshirt Coat‘ en een ‘S-XXXL Fashion Ladies Loose Casual Long Sleeve Pullover Jumper Short Dress Tops Blouse‘ – beide voor 8 euro – toe aan mijn winkelmand. Verzendkosten: 4 euro. Totaal: 20 euro. Inpakken en wegwezen!

Da’s niet helemaal waar, want er zit een levertijd van 18 tot 25 dagen op. Als je een last minute feestjurk wilt kopen moet je zeker niet bij Wish.com zijn. Ik wachtte geduldig af tot ik op een dag een telefoontje kreeg van de koerier: “Ik heb hier een pakketje voor u, maar er staat geen huisnummer bij. Waar moet ik het afleveren?” Gelukkig had hij mijn telefoonnummer, anders was het pakketje weer retour afzender gegaan? Toen ik thuiskwam opende ik het nogal dunne brievenbuspakketje en trof de S-XXXL Fashion Ladies Loose Casual Long Sleeve Pullover Jumper Short Dress Tops Blouse aan met GAPEND GAT in de oksel, grrrrr! Ik had voor de zekerheid een XL besteld – Chinese meisjes zijn over het algemeen een stuk slanker dan Nederlandse meisjes – maar ondanks dat was het een enorme domper. Op de foto zag de ‘pullover dress’ er uit als een tuniek met steekzakken. Bij mij ziet ie eruit als een shirt met ‘inhammen’. Niks geen steekzakken! Het materiaal op de foto ziet er bovendien ‘wolliger’ uit dan het origineel. Het is gewoon een groot uitgevallen katoen/polyester shirt met een gapend gat. Had ik de omschrijving wel goed gelezen? Neen, mijn fout.

Voor:

Wish_pullover_dress_greyZiet er best fluffy uit, toch? En die steekzakken, leuk! 

Na:

2016-05-17_18.32.12Ik ging voor de zwarte en kreeg er een met gapend gat (zie handje).
En oh, wat valt ie lekker nonchalant 🙁

Daarnaast kocht ik de ‘S-XXXL Fashion Ladies Loose Casual Long Sleeve Pullover Jumper Short Dress Tops Blouse‘, ook voor 8 euro. Deze werd daags na de eerste miskoop bij me afgegeven door iemand in de straat: “Is dit pakketje toevallig voor jou? Het werd bij ons afgeleverd, want er staat geen huisnummer op.” Alweer geen huisnummer? Hmmm. Vol verwachting opende ik het wederom dunne brievenbuspakketje en toen ik de ‘hooded dress’ zag schoot ik bijna in een lachstuip. Whahaha, wat een bak! Ik had opnieuw een XL besteld en het leek nog niet misschien op de plaatjes op de website. Het is gewoon een hoody met gekke flappen, want asymmetrisch. Het model op de foto moet haast ondervoed zijn, want qua lengte komt ie bij mij tot op mijn kont. Dit heeft werkelijk niets weg van een jurk. Het materiaal is bovendien supersynthetisch, dus één vonkje en ik vlieg in de hens. En de steekzakken zitten ter hoogte van mijn boobs…

Voor:

wish_sweaterVolgens het plaatje komt ‘de jurk’tot aan je kuiten…

Na:

2016-05-17_18.21.24Fits like a glove…

Serieus, wat een bagger! Ik vond het te veel moeite om de rommel terug te sturen, dus ik naaide het gapende gat met de hand en de andere sweater geef ik binnenkort aan de tienerdochter van een vriendin. Toen ik mijn ongenoegen uitte op Twitter kreeg ik een week later een reactie. Heb nog heen en weer gemaild, maar omdat in beide gevallen mijn huisnummer ontbrak stond de bestelling op ‘niet geleverd’. Kortom, ze konden niets terugvinden. Hoe slecht! Heb gezegd dat ik mijn geld niet terug hoef, maar dat ik nooit en te nimmer meer iets bestel bij Wish.com.

De webcare rammelt ook aan alle kanten, want een week na mijn eerste post kreeg ik nog een enthousiaste reactie van een of andere spuit elf, die duidelijk geen Nederlands spreekt. Inmiddels had ik al contact gehad via mail.

wish_twiter

Echt té grappig de webcare van Wish.com…

Enfin, mijn ervaringen met Wish.com zijn niet bepaald positief. Aan mij zullen ze geen cent meer verdienen. Ik was al geen fan van online shoppen – ik wil kleding kunnen voelen, passen en ruiken – en zal dat na deze ervaring zeker niet worden. Ik ben er ook te lui voor, qua retourneren, terwijl online shoppen juist is ontwikkeld voor mensen als ik. Zou je denken? Toch niet, blijkt.

Hoe zijn jullie ervaringen met Wish.com of andere (Chinese) online winkels? Ik ga net zo lief in mijn pauze de stad in om koopjes te scoren. Qua kleding en schoenen shop ik nog altijd liever offline.

Oh wacht, ik vergat bijna te zeggen dat vriendje R. ook twee miskopen deed bij Wish.com. Ben er naar op zoek geweest, maar aangezien zowel de site als app super k*t navigeert – je kan niet eens zoeken op geslacht, soort kleding, maat, kleur enzovoorts –  kreeg ik ‘m niet gevonden. Een zwarte baggy pants maat L viel bij hem als een legging en de maat XL idem dito. Ik kreeg ze allebei en zelfs bij mij vallen ze krap. Need I say more?

Wish.com is super cheap shit!