Na een korte pauze – ik had het onwijs druk op mijn werk – werd het weer eens tijd voor een blogje. De aanleiding is iets minder gezellig, want ik deed liefst 2 miskopen bij Wish.com.
Als budget shopper koop ik graag leuke kleding voor weinig, bij voorkeur tweedehands of in de SALE. Op Wish.com hoef je niet te wachten op de uitverkoop, want alles is super cheap. Zeg maar gerust: het is super cheap shit!
Ik ben dol op baggy pants en baggy dresses. Van die wijd vallende jurken van sweater stof, I love ‘em! Op Wish.com komen ze in alle geuren en kleuren voorbij. Voor prijzen die werkelijk nergens op slaan. Zo laag. Dat moet haast troep zijn en dat is het ook.
Chinees spul
Wish.com is net als Miniinthebox.com, Lightinthebox.com, Alibaba.com en Aliexpresss.com een aanbieder van ‘Chinees spul’ voor belachelijk weinig geld. Ik vind de sites rampzalig, omdat je veel dezelfde producten ziet van verschillende aanbieders. Je hebt er een dagtaak aan om alle reviews te lezen en leveranciers met elkaar te vergelijken. De een vraagt wel verzendkosten, de ander niet. Bij de een kan je wel gratis retourneren, bij de ander niet. De een vraagt 5 euro voor een shirt, de ander 7 euro voor hetzelfde shirt. Erg vermoeiend!
Los daarvan vraag ik me af waar de producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze zijn geproduceerd. Iedereen roeptoetert over Primark, maar partijen als Wish.com zijn geen haar beter. Sterker nog, ze zijn verre van transparant over de herkomst van de goederen en, aangezien ze rechtstreeks vanuit China worden verzonden, houden ze mogelijke uitbuiting van lokale arbeiders dus zelf in stand?
Uitbuiting
Ik schreef al eens eerder een blog over Primark en de misstanden in Bangladesh. Niemand wil een jurkje dat door kinderhandjes is gefabriceerd. Maar als ik Schonekleren.nl en Rankabrand.nl moet geloven maakt vrijwel élk kledingmerk zich schuldig aan uitbuiting. Zelfs dure merken als Benetton en Tommy Hilfucker. Althans, het lijstje van ‘fair brands’ is vele malen korter dan het lijstje van dubieuze merken. Men rept echter zelden over het feit dat het merendeel van de textielbedrijven in o.a. China en Bangladesh in handen is van de lokale overheid. Hoezo corrupt? En geen textielproductie – bijvoorbeeld door een boycot – betekent geen eten en drinken voor de arbeiders. En ik vind het, met alle respect voor elk menselijk wezen ter wereld, een beetje naïef om onze westerse leef- en arbeidsomstandigheden te vergelijken met die van arbeiders in arme landen. Wat wij, volgens onze standaard, als onmenselijk en erbarmelijk bestempelen, is voor hen misschien ‘normaal’. Het spijt me als ik hiermee bepaalde mensen tegen de borst stuit, maar de feiten liggen op tafel. En Primark doet het dan zo slecht nog niet.
Goedkoop is duurkoop
Neemt niet weg dat ik een naar voorgevoel had bij Wish.com. Zo goedkoop? Waar zit het addertje? Ik voegde een ‘Trendy Fashion Women’s Fashion Long Sleeve Hoodies Hooded Dress Pullover Sweatshirt Coat‘ en een ‘S-XXXL Fashion Ladies Loose Casual Long Sleeve Pullover Jumper Short Dress Tops Blouse‘ – beide voor 8 euro – toe aan mijn winkelmand. Verzendkosten: 4 euro. Totaal: 20 euro. Inpakken en wegwezen!
Da’s niet helemaal waar, want er zit een levertijd van 18 tot 25 dagen op. Als je een last minute feestjurk wilt kopen moet je zeker niet bij Wish.com zijn. Ik wachtte geduldig af tot ik op een dag een telefoontje kreeg van de koerier: “Ik heb hier een pakketje voor u, maar er staat geen huisnummer bij. Waar moet ik het afleveren?” Gelukkig had hij mijn telefoonnummer, anders was het pakketje weer retour afzender gegaan? Toen ik thuiskwam opende ik het nogal dunne brievenbuspakketje en trof de S-XXXL Fashion Ladies Loose Casual Long Sleeve Pullover Jumper Short Dress Tops Blouse aan met GAPEND GAT in de oksel, grrrrr! Ik had voor de zekerheid een XL besteld – Chinese meisjes zijn over het algemeen een stuk slanker dan Nederlandse meisjes – maar ondanks dat was het een enorme domper. Op de foto zag de ‘pullover dress’ er uit als een tuniek met steekzakken. Bij mij ziet ie eruit als een shirt met ‘inhammen’. Niks geen steekzakken! Het materiaal op de foto ziet er bovendien ‘wolliger’ uit dan het origineel. Het is gewoon een groot uitgevallen katoen/polyester shirt met een gapend gat. Had ik de omschrijving wel goed gelezen? Neen, mijn fout.
Voor:
Ziet er best fluffy uit, toch? En die steekzakken, leuk!
Na:
Ik ging voor de zwarte en kreeg er een met gapend gat (zie handje).
En oh, wat valt ie lekker nonchalant 🙁
Daarnaast kocht ik de ‘S-XXXL Fashion Ladies Loose Casual Long Sleeve Pullover Jumper Short Dress Tops Blouse‘, ook voor 8 euro. Deze werd daags na de eerste miskoop bij me afgegeven door iemand in de straat: “Is dit pakketje toevallig voor jou? Het werd bij ons afgeleverd, want er staat geen huisnummer op.” Alweer geen huisnummer? Hmmm. Vol verwachting opende ik het wederom dunne brievenbuspakketje en toen ik de ‘hooded dress’ zag schoot ik bijna in een lachstuip. Whahaha, wat een bak! Ik had opnieuw een XL besteld en het leek nog niet misschien op de plaatjes op de website. Het is gewoon een hoody met gekke flappen, want asymmetrisch. Het model op de foto moet haast ondervoed zijn, want qua lengte komt ie bij mij tot op mijn kont. Dit heeft werkelijk niets weg van een jurk. Het materiaal is bovendien supersynthetisch, dus één vonkje en ik vlieg in de hens. En de steekzakken zitten ter hoogte van mijn boobs…
Voor:
Volgens het plaatje komt ‘de jurk’tot aan je kuiten…
Na:
Serieus, wat een bagger! Ik vond het te veel moeite om de rommel terug te sturen, dus ik naaide het gapende gat met de hand en de andere sweater geef ik binnenkort aan de tienerdochter van een vriendin. Toen ik mijn ongenoegen uitte op Twitter kreeg ik een week later een reactie. Heb nog heen en weer gemaild, maar omdat in beide gevallen mijn huisnummer ontbrak stond de bestelling op ‘niet geleverd’. Kortom, ze konden niets terugvinden. Hoe slecht! Heb gezegd dat ik mijn geld niet terug hoef, maar dat ik nooit en te nimmer meer iets bestel bij Wish.com.
De webcare rammelt ook aan alle kanten, want een week na mijn eerste post kreeg ik nog een enthousiaste reactie van een of andere spuit elf, die duidelijk geen Nederlands spreekt. Inmiddels had ik al contact gehad via mail.
Echt té grappig de webcare van Wish.com…
Enfin, mijn ervaringen met Wish.com zijn niet bepaald positief. Aan mij zullen ze geen cent meer verdienen. Ik was al geen fan van online shoppen – ik wil kleding kunnen voelen, passen en ruiken – en zal dat na deze ervaring zeker niet worden. Ik ben er ook te lui voor, qua retourneren, terwijl online shoppen juist is ontwikkeld voor mensen als ik. Zou je denken? Toch niet, blijkt.
Hoe zijn jullie ervaringen met Wish.com of andere (Chinese) online winkels? Ik ga net zo lief in mijn pauze de stad in om koopjes te scoren. Qua kleding en schoenen shop ik nog altijd liever offline.
Oh wacht, ik vergat bijna te zeggen dat vriendje R. ook twee miskopen deed bij Wish.com. Ben er naar op zoek geweest, maar aangezien zowel de site als app super k*t navigeert – je kan niet eens zoeken op geslacht, soort kleding, maat, kleur enzovoorts – kreeg ik ‘m niet gevonden. Een zwarte baggy pants maat L viel bij hem als een legging en de maat XL idem dito. Ik kreeg ze allebei en zelfs bij mij vallen ze krap. Need I say more?
Wish.com is super cheap shit!
Jank niet
Ik denk dat het licht aan wat je haalt. Toen bij mij iets niet paste kreeg ik het geld terug gestort (2x)
Voor de rest werdt ik goed geholpen door middel van de helpdesk.
Maar hoe moet je iets retourenboek, mij lukt dat niet.
Ik moet eerst naar de helpdesk dan retourenboek maar ik kom niet verder.
Ik kan hier ook niks over vinden.
Kunnen jullie mij helpen, als ik het parket terug breng naar het postkantoor wat het adres is van Wish.
Hoi hoi!
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee. Je noet gewoon een boze mail sturen naar de klantenservice. Heb ik destijds ook gedaan 🙂
Hoi,
Je kunt het volgende doen:
Als het goed is wordt er gevraagd: “Is het product aangekomen?” (Feedback) klik “Nee” vervolgens geldteruggave aanvraag en schrijf bij omschrijving: “Product niet aangekomen, graag had ik mijn geld terug gehad” je ontvangt een mail dat het geld is terug betaald en naar 10 dagen staat het op je rekening.
Veel succes! Laat je weten als het is gelukt?
Groetjes M.A
Als je een product wilt retourneren, waar stuur ik het dan heen? Kan iemand mij dat vertellen, want ik kan het nergens vinden. Ik heb ook geen papieren bij de levering gekregen.
Wat een gezanik over wish… een zeikerd die pietje precies alles wilt voor een habbekrats! Zeiken op kinderarbeid maar wel bestellen…? Hahaha daarom zijn er ook zoveel nepmerken en is er kinderarbreid! door de jankers van de westerse wereld die van alles willen en maar zo lui en goedkoop mogelijk… niet zaniken en doen of je geen ego hebt dus, gewoon jezelf zijn en niet de aandacht eissen: maak een statement als die zin heeft, niet wanneer je zelf je vinger in de pap doet terwijl je jankt om andermans lepel… get a life!
Sluit me hier volledig bij aan VERUIT ZIELIG!!!
Het grootste verschil is toch wel hoe die modellen met de pruillippen poseren. En jij kijkt vooral op een manier die komisch bedoeld is. Dat is dus het verschil tussen humor hebben of sexy zijn.
Nou mijn ervaringen bij Wish zijn geweldig. Ik bestel daar nu al een jaar en vooral veel nail art en haar spulletjes. Ik ben meestal heel erg tevreden. Zelf een keer een externe dvd speler besteld en die doet het nog steeds prima.
De kleding die je besteld die worden gedragen door dunne meisjes en zal dus voor ons Nederlanders heel anders zijn.
Twee keer is er een bestelling niet aangekomen en beide keren kreeg ik mijn geld terug.
Ik blijf blij met Wish
Ben het volledig met Patty eens: Ook mijn ervaringen met Wish zijn zeer positief! Ik koop veel benodigdheden voor mijn dremel, piercings en horloges en ben tevreden.
Slecht 1x heb ik een klein item niet ontvangen maar deze missers heb je ook op Nederlandse webshops of Marktplaats.
Tot 2x mijn geld netjes terug ontvangen nadat bleek dat een horloge niet werkte en de tweede een losse wijzerplaat had.
Kleding is altijd minder goed te beoordelen: het getoonde model kan afwijken van eigen lichaamslengte, stofsoorten varieren nogal in kwaliteit en kleurafwijkingen zijn een vaak gehoorde klacht.
Wish krijgt van mij een duim omhoog!!!
wat een flauwekul de kwaliteit van die chinese brol valt heel goed mee al zeer veel gekocht
Spullen besteld krijg ik te zien dat het is afgeleverd
Alleen niet bij mij
Klanten service werd ik ook al niet blij van
Toen paypal in geschakeld en daar reageren ze
Ook niet op
Kortom een kut bedrijf waar ik nooit meer iets koop
Een paar keer geprobeerd te vragen hoe hrt artikel te retourneren. Geen reactie, alleen wel een antwoord op terubetaling. Dus zit ik nu nog met artikel.
Ik heb tot nu toe ook kleding besteld bij Wish. Er kwamen meer dan de helft al binnen een week aan, terwijl zij aangeven er langer over te doen. Er staat een maattabel vaak aangegeven zodat je de juiste maat besteld. De jurken zijn vaak korter, omdat de beentjes van chinezen korter zijn. Verder zeker tevreden met Wish.
Je kunt indien het product niet aan de verwachtingen voldoet of kapot is gewoon je geld terug vragen in de app of online in je account, via Paypal betalen is helemaal veilig. Indien Wish niet wilt uitkeren kan je altijd via Paypal proberen je geld terug te halen.
jou hebben ze ook niet nodig
bye ik ga lekker bestellen
Mooi wat dit artikel teweegbrengt. De meningen over Wish zijn duidelijk verdeeld. Mijn ervaringen zijn niet zo best, maar zo te zien worden die niet door iedereen gedeeld. Ik respecteer jullie mening, respecteer de mijne ook, oké? Cheers! 🙂
Ik ben juist blij met je schrijven, Lonneke ☺, en ook dat je er fotoos van gemaakt hebt! Zo creëer je toch weer wat bewustzijn, in ieder geval bij mij, dus dank! ☺ Ik kwam zojuist op de site terecht, dacht; Superleuke kleren!!’ Zag vervolgens de prijs (??), dacht; ‘Dit is té mooi om waar te zijn’, en ben gaan opzoeken wat andere mensen hierover vinden, en kwam dus bij jou blog uit. Dus dank voor je bevindingen omtrent hierover! 😚
Ik zie super leuke dingen opende site….
Maar hoe zal de kwaliteit zijn???
Via Ali vind ik inderdaad de foto’s nauwelijks overeenkomen met wat je in huis haalt ☺️
Ik vind je foto’s super veel zeggend en duidelijk!! Je hebt rekening gehouden met de Chinese modellen/maten, en jeetje dat is echt geen jurk te noemen nee.
Ik waag het er binnenkort tóch op Hahahha voor dat geld wil ik t ook eens meemaken. Ik bestel 1 trui, leuke (hoop ik) handschoenen en een nagellak.
Ik post foto’s zodra ik ze binnen heb
Ik persoonlijk bestel aardig vaak bij wish, altijd met een positieve wending, de spullen die ik koop zijn goede kwaliteit en voor een goedkope prijs. Van horloge’s tot een nette mantel jas tot siraden tot gereedschap en handige kleine dingetjes. Kort gezegd ik blijf bij wish!!
Ik heb al een aantal keer besteld bij eish
Sommige dingen keamen al stuk aanaar de laatste keer heb ik betaald via ideal
geen bevestiging van de bestelling
En ligt nog in de winkelwagen
geld teruggevraagd
Dat lukt maar je moet wel vsn alles aantonen
Datum van betaling
Het bedrag etc
Je krijgt via klarma in zweden het geld terug.
Maar als de app dit zo blijft doen heb je er een dagtaak aan om steefs je geld terug te hslen en mag je blij zijn als je het met 10 daven heb
Is nog afwachten is nu een week geleden heb nog nirts ontvangen
Bestel eerst een nieuw toetsenbord!
Byna alle kleding komt uit China en ook spullen zoals van de Action komen er vandaan.China copiert alles en verovert zo de wereldmarkt.Alleen de winkels hier moeten 500%winst maken dus daarom hier veel duurder.Slimmer als je het by Aliexpres koopt dan kryg je het rechtstreeks van de groothandel.En goedkope kleding,blijfrt goedkope shit.kijk maar naar Primarkt,da,s ech troep,en ook van Chinese groothandel,alleen verpakt in mooie winkel.maar zelfde troep als van Wish of Ali
Je had kunnen bedenken dat je geen kleding online moet kopen, zeker als het uit China komt. Dat je te lui bent om dingen goed uit te zoeken voor je iets koopt is je eigen probleem.
heb ook een hele slechte ervaring met wish twee artikelen besteld die veel te klein uitvielen retourneren was niet mogelijk heb gelukkig gekozen voor achteraf betalen ben vanaf eind oktober al aan het mailen en bellen word er zwaar depressief van wish nooit meer
Bij wish kost het (bijna) niets maar dan heb je ook niets. Rommel van de bovenste plank. Een paar dingen gekocht maar het werkte slecht of helemasl niet, het is echt troep en goedkoop is duurkoop.
Als je bij wish koopt kost het bijna niets, maar dan heb je ook niets. Troep van de bovenste plank en goedkoop is duurkoop. Paar dingen gekocht maar niets werk naar behoren, het is echt rotzooi.
Koop vaak bij wisb nog nooit problemen gehad niet goed geld terug hele goede service
Jullie zijn jaloers dat de Chinezen het goed doen.
Koeien. Eet af en toe buiten de weide. Doe af en toe iets anders aan dan de klompen.
Gr. Ali.